textier: martie 2006

30 martie 2006

Aseară, după o zi de postare pe...


STATISTICI: Articole
1.
Fizica aplicata(17454 vizite)
2.
Topul celor mai bune bancuri din lume(9188 vizite)
3.
Iubita lui Columbeanu, invidiata de sora sa cea mica(5250 vizite)
4.
Andra spune ca este iubita lui Maruta, dar acesta neaga(5161 vizite)
5. Adevarat si fals despre manele(4585 vizite)
6. Botezatu, accident de masina in Tunisia(4220 vizite)
7.
Ce trebuie sa stiti cand faceti un test drive(4107 vizite)
8.
Scarlett Johansson, 'cea mai sexy femeie din lume'(3969 vizite)
9.
Surpriza CNSAS: Corneliu Turianu ales presedinte(3726 vizite)
10.
Eclipsa solara vazuta de la Bucuresti(3646 vizite)

Alte articole: [1 - 10] [
11 - 20] [21 - 30] [31 - 40] [41 - 50] [»] [»»]

articole publicate in perioada: 28.3.2006 - 29.3.2006

Şi trendul era în creştere...

28 martie 2006

Adevărat şi fals despre manele



Realitatea istorică faţă cu reacţiunea anti-maneliştilor

[...]
Cercetătorii ne asigură că moda “turceştilor” a apărut în ţările române la curţile domneşti şi în mediile boiereşti, această muzică rafinată şi senzuală reflectînd gustul elitelor vremii, deopotrivă sociale şi culturale. Dimitrie Cantemir însuşi a fost în tinereţe o vedetă a manelei, cu fani înfocaţi la curtea sultanului.
[...]

Citeşte restul articolului aici.

27 martie 2006

Propuneri Titirezias pentru anti-maggi 2006



(c) Titirezias

Inimioara "Milogi" este propunerea grupului Titirezias pentru o campanie anti-maggi 2006 mai polemică faţă de consumatorul român victimă a promoţiilor (şi care nici nu îi ofensează pe amatorii de sex oral).
Inimioara "Lăsaţi-l în pace pe Milos" este un manifest al Titirezias în favoarea artistului plastic Milos Jovanovic, autor al primei campanii anti-maggi (2005), căruia i se pretind daune în justiţie de catre compania Nestle, deţinătoare a brand-ului Maggi.

23 martie 2006

Slujbă de pomenire în...


Era o divă. Chiar şi atunci cînd îşi inversa desuurile, o făcea cu graţie...
"Acum şi la pungă de plastic", 23 feb. 2006

22 martie 2006

LiterNet: textier despre Evanghelişti



Iaşii în iarmaroc: Evangheliştii fac scandal abia pe scenă

[...]
Asemeni primei serii de caricaturi cu Mahomed, piesa Evangheliştii a avut o miză mai importantă şi mai responsabilă decât pura provocare, decât simpla zgândărire a unor credinţe. De aceea, (...) Alina Mungiu va fi deplâns printre primii faptul că, în ambele cazuri, mesajul originar al operelor este bruiat de scandalul întreţinut, deopotrivă, de încrâncenaţii apărători ai
tabuurilor şi de talibanii instigărilor gratuite.
[...]

Click pentru restul articolului

Etichete: , ,

Testimonialul meu despre Roşia Montană






(c) Mindbomb

Am trecut acum două veri prin Roşia, la sfîrşitul unui sejur în Apuseni. Am coborît în mina romană, pe care băieţelul meu, pe atunci în vîrstă de 4 ani, a luat-o drept peştera lui Ali Baba. Am urcat pe munte, am mîncat zmeură şi ne-am zbenguit pe malul tăurilor şi pe cărările pădurilor. Totul cu sentimentul că acele locuri fermecătoare vor dispărea într-o zi, pentru ca un nou Sesam să astîmpere foamea de comori a altor patruzeci de hoţi...
La întoarcerea-n orăşel, asemeni poznaşului negustor din Bagdad, am comis un delict de curiozitate: mamă, tată şi copil - am pătruns în curtea uneia dintre multele case părăsite, ne-am dat în leagăn şi ne-am jucat de-a v-aţi acunselea printre acareturile invadate de muri. Nici un vecin, nici un trecător nu era prin preajmă: eram ca într-un set de film.
Am fi pătruns şi în casă, dar un soi de pietate ne-a reţinut... Aceeaşi tristeţe pioasă ne-a însoţit în capela barocă a maghiarilor. Fantomele Janoşilor şi Marthelor din cimitirul vecin ne-au amintit că Roşia este (era?) o enclavă de convieţuire etnică în plin tărîm moţesc.
Sînt convins că Roşia Montană are comori mai valoroase decît aurul. Sînt convins că viitorimea va preţui mult mai mult aurul verde. Sînt convins că bogaţia în lingouri ne va sărăci cultura şi ne va nimici natura.
Interesele mele sînt ale unui turist care îşi doreşte Roşia mereu verde. Ale unui tată care preferă să-i arate copilului în Roşia oaza lui Ali Baba, şi nu împărăţia nesăbuitului Midas. Sînt poate egoist. Sînt poate naiv. Dar sînt îndeajuns de înţelepţeşte altruist încît să ştiu că, în condiţiile bogatei propagande oficiale a metalurgiştilor, avem nevoie de riposta militanţilor ecologişti, pentru a putea alege mai bine, în sita deliberărilor, ce e cu adevărat preţios pentru copiii noştri.

21 martie 2006

De ce la români campania anti-Maggi...














... a fost o campanie anti-eros?

Primăvara 2005. Anti-Maggi, prima campanie anti-consumeristă a românilor, a fost un evident succes. Puzderiei de inimioare Maggi iţite-n geam i-a răspuns, subversiv, reţeaua "inteligentă" de inimioare Muie lipite în zone strategice.
După un an, văzînd că Maggi se pregăteşte să "lovească din nou", ne aşteptăm ca şi anti-Maggi să îşi reînnoiască riposta. Şi ne putem întreba: de ce, dintre toate propunerile de parodie a inimioarei, s-a ales tocmai varianta cea mai... vulgăruţă?
Se ştie: atît campania Maggi oficială, cît şi anti-campania sa din umbră, - au fost importate. Că una are caracter multinaţional şi alta... altermondialist - e doar chestiune de terminologie. Dar cum au dat alte naţii m...e lui Maggi? Ştim, de pildă, că militanţii anti-Maggi maghiari au scris în inimioară Mamusz (catîr), termen care exprimă poate mai bine mesajul esenţial: "prin prostia mea de consumator inconştient, particip la îndobitocirea generală a societăţii; sînt asemeni unui animal fără minte".
Ar fi avut oare acelaşi impact campania românească anti-Maggi, dacă în inimioară ar fi scris "Muncă", ca o aluzie la o modalitate mai cinstită şi mai demnă de a cîştiga în viaţă? Prea subtil, nu? Cum prea subtile şi variantele refuzate? Ca să nu mai vorbim de parodia la stickerele agenţiilor de pază postată pe feeder...
De ce a fost nevoie, pentru dezmorţirea spiritului civic la români, tocmai de o formulă înjositoare pentru amorul oral, folosită îndeobşte pe stadioane, în "cazărmi" şi în alte ambianţe falocratice, misogine, îndeobşte guvernate de Onan?
O parte a răspunsului a venit din partea medicilor care au ajuns la concluzia că "în România, 1 din 4 bărbaţi adulţi suferă de disfuncţie erectilă"...Vom avea anul ăsta parte de o campanie anti-Maggi care să nu fie - totuşi - anti-eros, anti-pasiune, anti-respect între parteneri? Putem spera că în 2006 ne-am mai vindecat de complexe?

17 martie 2006

Cu Moisescu două duminici la rînd!


















Apropo de... Club "La Preoteasa", Sarmalele Reci, Timpuri Noi şi vremurile bune ale Casei Studenţilor.
Acesta e, în mare, propos-ul meu la Apropo-ul TV de duminică, prilejuit de recentul concert al Timpurilor Noi, alături de mai tineri muzicieni alternativi.
Pentru cine (încă) nu ştie, clubul Casei de Cultură Studenţească a preluat numele cu care Sarmalele Reci l-au nemurit în funky-ul licenţios cu texte de mandea: La Preoteasa!
Cine a fost Grigore Preoteasa, "sfîntul" comunist care a dat hramul locaşului de cult(ură) din Plevnei 61? Cum a fost cîntarea Artanului? Cum de se distrau vechii studenţi mai bine decît urmaşii lor de azi, cei nărăviţi cu atîtea acadele, sugiucuri şi alte ciurucuri?
Răspunsul în Apropo TV, duminică la 13:15 şi în reluare noaptea la 0:45.

16 martie 2006

Maramureş & Oaş - acum şi la noi în oraş!




(c) Silviu Gheţie

(Welcome to Maramoro County)
Bucureştenii care strîmbă din nas la manele, turcisme şi castraveţi iordanieni au parte de la o vreme de o serioasă contraofertă culturală!
După ţuguiele noilor biserici de lemn din cartiere;
după cîntecele şi dansurile de "ţurai" predate preşcolarilor de urmaşele lui Mihalea;
după porţile monumentale din fier forjat de la intrarea în parcuri...

Invazia Nordului Imaculat continuă!!!
Panourile ASIROM care au împînzit oraşul din decembrie încoace beneficiază de fotografiile lui Silviu Gheţie, trase în autentic peisaj maramureşan.
Noile casandre care deplîng urîţirea peisajului urban prin reclame outdoor au un bun motiv să-şi reformuleze teoriile catastrofice.
Iaca două "refuzate" în care foarte tînăra modelesă prezintă colecţiile de vară şi iarnă disponibile în laviţa personală.

14 martie 2006

"Ce mare filozofie cu caricaturile alea?!"

Amatorii de scheme logice pot afla de la Iulian Comanescu răspunsul la întrebarea: de ce putem să facem bancuri religioase (de tipul caricaturilor daneze), dar nu putem glumi pe seama genocidurilor. E o interpretare a unui recent articol al lui André Glucksmann.
După cum se vede, în lumea bună "desenaşele alea prăpădite" au devenit subiect filozofic.
Sursă: blog hotnews

Combate aviara cu anticorp pe corp!


(c) Eugen Erhan & Tudor Muscalu

Bucurie pentru fanii Fredo & Pidjin!
Cei mai celebri porumbei malefici sărbătoresc 1 an de Story Blog, prilej cu care au lansat o serie de wallpapere şi imprimeuri pentru fani.
Moda a fost lansată de curînd la RoBlog, unde Eugen Erhan, supremul desenator al stripului, a produs furori exhibîndu-şi pe hanorac "odioasele" progenituri înaripate.
... Şi gata Fredo-Fashion-ul!
Precedă-ţi contemporanii şi pune-ţi pe tricou sau pe desktop sperietoarea perfectă pentru virusul aviar!

13 martie 2006

24FUN online! Acum şi la pungă de plastic...

De acum nu îmi mai postez "pungile" pe blog...
Pentru că sînt disponibile pe noul sit 24FUN, inaugurat joi seara!!!
Săptămîna asta am un articol tare, în răspăr, pe tema caricaturilor daneze: "Caricatura cu cap vidia". Cine sînt "Aiatolahii analizei" şi cine "Nastratinii sintezei"? Află de aici.

10 martie 2006

Prima zi fără Laura

După o zi veselă ca un parastas alături de cei dragi (vii şi morţi), mi-am amintit de Laura Stoica.
Am primit incredibila veste aseară, la petrecerea B-24-FUN, de la Kirk, care o aflase la puţin timp după accident. Era prea distrus să fie o farsă... Laura era cu un an mai mare ca el şi cu un an mai tînără ca mine.
Laura a fost o mare cîntăreaţă pe o scenă plină de actori grăbiţi.
Laura a fost o prietenă a Sarmalelor Reci, în ciuda ironiilor cu care "sleiţii" şi textierul lor au tachinat-o uneori cordial, fără a-i ascunde totuşi preţuirea. Duetele ei cu Zoli au rămas în amintirea fanilor. Iar cine a ascultat-o cîntînd Fever înţelege cît de mult am pierdut.
Frumoasă, firească şi subtilă, Laura a fost întotdeauna deasupra celor mai mulţi dintre noi, deşi nu o arăta. Acum, cînd este sus de tot, ne priveşte cu zîmbetul ei îngăduitor şi cald. Ştiu sigur. Prea a fost o zi senină azi.

Tu decoraţie, eu decor ţie



Din ciclul "Faruri, vitrine, fotografii", astăzi...
medalia-revers: transferă prestigiu dinspre cel care o primeşte înspre cel care o dă.

Sînt blogger doamnă...



... netul ştie pe de rost...

Duminică trăncănesc cu Moisescu



Apropo TV cu mandea!

Duminică 12 martie pe ProTV, la 13:15 şi în reluare seara la 0:30, vezi-mă cum comentez cîteva reclame, alături de Andi Moisescu şi 2 celebri maeştri ai şicanării.
Normal că eu ţin partea publicitarilor... cît este posibil, că, la un moment dat...

Dar mai bine uită-te şi vezi (port un polo-shirt nou, albastru).

9 martie 2006

Bule, bule de vînzare!


preluat de la criz

Propunerea mea de bule (mai puţin savuroase, recunosc):

- O rămîi! - C'eşti copil! - Muieţi-s posmagii?

8 martie 2006

Ce am răspuns la Observator Cultural

Cu plăcere m-am supus solicitării Adinei Diniţoiu de a participa la dezbaterea Observatorului Cultural - "Jurnalism cultural vs. critică literară" - declanşată de un recent articol al lui Dan C. Mihăilescu.
La chestionarul:

1. Care ar fi definitia jurnalismului cultural si cum se manifesta astazi, in presa romaneasca?
2. Credeti ca jurnalismul cultural si critica literara se afla intr-o relatie de complementaritate sau de excludere (sau de alta natura)?
3. Poate fi vorba de o modificare notabila a discursului critic in jurnalismul cultural?

am răspuns astfel în ultimul Observator Cultural (nr. 53/2 martie):

1. Ca rubricaţie jurnalistică, “cultura” este pusă la noi laolaltă cu “divertismentul”, cu “mondenul” sau, în cazuri mai onorante, cu “educaţia” şi “media”. La “cultură” sînt trimişi jurnaliştii ucenici, ca să-şi facă mîna. A fost şi cazul meu în ’87, cînd am fost trimis să tratez subiectul brigăzilor artistice studenţeşti (forme ale disidenţei, că tot veni vorba)...
Privită încă separat de restul fenomenelor sociale, cultura este tratată în presa românească fie ca loisir, fie ca obligaţie împilatoare (de cînd n-aţi mai fost la teatru?, subînţelegîndu-se “inculţilor”).
Sînt multe reviste culturale de la noi care fac eforturi în a re-propune cultura ca un fenomen integrat societăţii. Dar... opoziţia vine de multe ori “chiar din partea casei”, de la acei cărturari care ţin prea mult la rolul de luminători ai neamului şi pe care îi vexează posibila asociere, fie şi prin paginaţie, cu vreun artizan care sculptează mînăstiri din chibrituri (deşi poate acesta din urmă are un mesaj important de transmis)...
Ca jurnalist cultural, mă consider un produs al viziunii “integrate” asupra culturii. Direcţia, inaugurată în anii ’90, de deschidere către “polis” şi “civis” a unor intelectuali români importanţi, din universităţi, reviste şi alte instituţii, m-a format şi mi-a trasat cariera, chiar destinul. Am sărit dinspre Dilema şi Observator înspre Capital şi AdvertisingMaker cu perfecta conştiinţă că economia şi marketingul sînt forme ale culturii, la fel ca şi religia sau sportul! La Observator am ţinut cîţiva ani o rubrică numită “Cultură & consum”, cu o intenţie oarecum declarativă, chiar polemică, la adresa direcţiei bovarice, tîrziu-romantice, a “corifeilor” Culturii cu majusculă. Actualmente mă simt foarte provocat să-mi ţin rubrica periodică în B-24-FUN. Ştiu, e o “fiţuică de cîrciumă”, dar cultura se face (şi) în cîrciumă! (Honni soit...)

2. Cartea nu mai e un obiect sacru. Literatura nu mai e o religie. Critica literara nu mai e o teologie. Critica literară dispune în schimb de o sumedenie de instrumente performante de analiză care fac din ea o disciplină de elită, inspiratoare şi normatoare pentru celelalte genuri de critică (şi de discurs metacultural) - mai impresioniste, mai vagi, mai “aeriene”. Nu o dată disciplinele literare au fecundat cu succes alte domenii de studiu cultural.

3. Venind dinspre publicitate, îmi place asemuiesc în glumă criticul cu un copywriter: în definitiv, amîndoi au o marfă de lăudat! Iar cum cartea e tratată tot mai mult ca un produs comercial, autorii ca vedete, editurile ca brand-uri - nici nu e o glumă prea deplasată! Provocarea actuală a criticului este să “vîndă” cărţi, pledînd totodată pentru literatură în sine, în faţa unui public care nu (prea) mai citeşte, nu (prea) mai gîndeşte, nu (prea) mai trăieşte plenar. Marile virtuţi ale criticului de azi sînt deschiderea faţă de cititorii latenţi şi un anumit entuziasm de tip iluminist.
Spus sub formă de “nutopie” SF, criticii (literaţii în general) sînt depozitarii unor taine vitale pe care omenirea e pe cale să le piardă, printr-o fatală inconştienţă. Şi atunci rolul lor este să îi reiniţieze pe pămînteni, printr-o muncă dificilă, plină de neajunsuri, dar şi de mari satisfacţii.
Dan C. Mihăilescu însuşi este o figură emblematică pentru acest nou destin al criticii. Apariţia sa la televizor, vorbind despre lucruri aparent firoscoase, într-un format mai degrabă arid – se dovedeşte mai caldă, mai umană, mai încărcată de simpatie şi de emoţie decît în cazul “frumuşeilor” de tip Andreea şi Mircea, cei angajaţi cu mare tam-tam să îi consoleze, să îi împace şi să îi reunească pe oameni. Succesul lui Dan C. Mihăilescu la categorii diverse de telespectatori este o dovadă a faptului că direcţia aceasta, a criticii tip Reader’s Digest, este una posibilă. Mai mult chiar: este o comandă socială!

Addendum la "Un erou american"

Articolul "Un erou american - Teo Peter", apărut în România Liberă din 15 februarie, a fost urmat de o serie de ecouri care mi-au determinat această "modalizare", găzduită după încă o săptămînă de cel mai tare ghid bucureştean. Eventualii americanofobi de circumstanţă vor avea un miez tare de înghiţit...
Articolul iniţial a fost preluat de diverse bloguri, situri şi portaluri (după ce - culmea ironiei - fusese respins de importante publicaţii româneşti pe motiv de suprapunere cu o fandosită sărbătoare importată din SUA)...


Anexă la un articol respins de trei ziare fiindcă nu cadra cu Valentine’s Day

Teo Peter este campionul tragic al unei generaţii de artişti care, în plină eră comunistă, nu doar au propagat muzica americană, modul de viaţă american şi libertatea de aici consecventă, dar au şi crezut cu toată fiinţa în idealurile Americii. „Agenturili” occidentale de care se temea Ceauşescu nu veneau desantate din B52-uri, ci apăreau spontan în licee şi case de cultură: erau grupurile de rock, de jazz sau de folk care îi angrenau pe tineri într-un mod viu şi direct, pe care Daciada şi Cântarea României nu l-au egalat niciodată. „Muzici cu swing, muzici cu zvîc, muzici cu neastîmpăr, distonînd cu marele cor al rigidităţii totalitare” – spuneam în România Liberă de miercurea trecută. „Muzici şui, neserioase şi problematice deopotrivă. Muzici care ne mişcau şoldurile şi conştiinţele. Muzici care ne pregăteau pentru marea eliberare.”
Nimeni nu i-a angajat pe Teo & Co, decât propria conştiinţă. Nimeni nu le-a dat simbrie. Nimeni nu i-a răsplătit decît publicul.
Răsplata a venit însă din lagărul advers, nevăzut. Din partea unui inamic insidios, greu detectabil. Cine dă vina pe americani - uită de indiferenţa românilor, de la martori până la oficiali. Cine strigă azi lozinci anti-americane pe Batiştei ar fi primit poate o replică plină de spirit din partea celui care a iubit America cu toate cele 4 strune ale chitării bas, cu toate sutele de cîntece ale sale. Nu America l-a omorât pe Teo. America l-a ţinut în viaţă. Moartea i-a venit - se pare - de la acea formă de terorism al sorţii pe care unii dintre noi o numesc Diavol.


(Acum şi la pungă de plastic, B-24-FUN, 2 martie 2006)

1 martie 2006

Cenotaf Teo Peter pe LiterNet



Cel mai nou manifest al grupului de artişti plastici Titirezias este de azi disponibil pe LiterNet.
Posterul online este însoţit de articolul meu "Un erou american: Teo Peter", apărut prima dată în România Liberă din 15 februarie şi preluat apoi de Hotnews.
Triplul cuvînt-înainte este semnat de Andrei Oişteanu, Filip Stoler şi Harry Tavitian, cărora le îndrept mulţumirile mele, alături de recunoştinţa faţă de Răzvan Penescu, web-maestrul LiterNet-ului.