Lăsaţi-l în pace pe Cristi Neagoe!
Iniţial aveam de gînd să evit subiectul expoziţiei româneşti de la New York (Freedom for Lazy People). Am lăsat un comment la o postare a lui Ianuş, fiind mişcat de felul cum Poetul Resentimentului, despre care ştiu că nu are motive să iubească ICR-ul, a găsit de cuviinţă să denunţe manipulările taberei pro Buzura.
Despre întregul caz am convingerea că, dincolo de intriga politică, porneşte de la o chestiune de receptare a artei. Am zis că "partea acuzată" nu are nevoie de încă un avocat, ci mai degrabă de o dezbatere sinceră, deschisă, menită să scoată la iveală adevărul:
printre altele...
- că expoziţia a fost un succes;
- că (ergo) a reuşit să facă propagandă bună României în epicentrul artei moderne;
- că a avut presă favorabilă;
- că singurul ziar american care a scris de rău este cel al unor emigranţi români;
- că autorităţile americane au intervenit la denunţul "binevoitorilor" noştri conaţionali;
- şi că, dimpotrivă, au abandonat ancheta, din lipsă de motive.
Onoarea şi recunoştinţa m-au frămîntat în momentul în care Corina Şuteu, directoarea ICRNY, împreună cu HRP, directorul "mare", de la centru, au fost atacaţi. Alături de Sarmalele Reci, îi datorez Corinei Şuteu multe, încă de acum 15 ani, cînd se lansa trupa. Iar HRP, oricît l-am criticat că e "boier al minţii", s-a dovedit boier la propriu de fiecare dată cînd mi-a oferit colaborări ca expert, fără urmă de rancună.
Cu toate astea, am zis că "nu e războiul meu". În plus, ştiam că amîndoi sînt nişte oameni valoroşi, care nu stau într-o sinecură, şi că s-ar descurca (poate chiar mai bine!) în sectorul privat (în ipoteza extremă a demiterii/demisiei).
Ce m-a revoltat însă la culme şi m-a determinat să "o zic şi eu pe a mea" este atacul la Cristi Neagoe, PR-istul institutului, care în toată combinaţia asta e mai puţin decît un pion de rezervă! Omul ăsta, complet străin de orice combinaţii politice dîmboviţene, a fost adus la NY ca specialist în PR cultural şi ca organizator de evenimente speciale, domenii în care este arhicalificat. El şi-a făcut treaba ireproşabil, ca un neamţ corcit cu un chinez bătrîn. Şi sînt sigur că şi-ar fi făcut-o la fel de bine şi sub Buzura şi sub Suzana Gîdea! Idem, Cristi nu are nevoie de salariu de bugetar. El poate să revină oricînd în sectorul privat şi să rupă avioane în domeniul său. Nu de asta e vorba, ci de ruşinea publică la care a fost supus pe nedrept.
Cristi Neagoe are dreptul să se apere în direct la Antena, la Gîdea şi Badea Show.
Acum un an-doi, cînd Victor Ciutacu l-a atras pe Şerban Alexandrescu, cel mai tare publicitar român, într-un scandal de presă legat de TVR, am denunţat nedreptatea: Şerban e un expert apolitic cu activitate ireproşabilă. Într-o industrie publicitară plină de - hmmm... - dubioşenii, era acuzat omul cel mai lipsit de umbre!
Deunăzi Andrei Bădin (preluat multimediatic de Victor Ciutacu) face acelaşi lucru cu un om de PR, de asemenea un "tehnocrat apolitic" (Cristian Neagoe), care vine conştiincios cu laptopul şi le înfige rafinaţilor de newyorkezi super-propagandă românească "cu cap de vidia"!
Repet ce am zis şi atunci: cînd un jurnalist cade în tranşeu, sar alţi 100 să-l apere. Ceea ce e foarte mişto, Victore, Andreie, bravo vouă. Noi ăştia din comunicare însă începem să facem la fel. De la voi am învăţat. Aşadar: lăsaţi-l în pace pe Cristi Neagoe. Nu e războiul lui. Nu e războiul nostru.
Acum. Ce mi-ar fi plăcut să scriu, dar n-am apucat.
Cu mai multe decenii în urmă, Brâncuşi a avut anumite probleme cu autorităţile americane, iscate de acelaşi gen de distorsiune a receptării operei de artă. OK, Nuclear Fairy e altceva decît Brâncuşi (şi cred că ea însăşi e prima să clameze diferenţa). Dar există multe alte paralelisme între cele două cazuri care, dacă reflectăm fără patimă, ne-ar putea desluşi un pic.
Promit să dezvolt ideea. Sau puteţi face voi primii paşi...
UPDATE: Replica lui Cristi Neagoe, găzduită de blogul lui Zoso.
LATER EDIT: Luni 11 august, la ora 22, la Sinteza Zilei (pe postul Antena 3) vor fi in direct Corina Suteu (director ICR NY), Cristian Neagoe (PR ICR NY) alaturi de realizatorii Gadea si Stan. Angajatilor ICR li s-a acordat (la presiunea CNA) dreptul la replica.
O emisiune despre expozitia cu scandal, despre nazisti si diplomati, despre urina si bloguri, despre dreptul la replica si dezinformare, ponei si Patapievici, plus elementele-surpriza ale manipularii mediatice.
Comentariile se vor putea posta pe forumul emisiunii: http://www.antena3.ro/sinteza_zilei/
EPILOG (marţi 12 aug., post festum, post factum, post totum) Aseară, la Gâdea Show, Cristi a refuzat posibila cale de apărare prin care s-ar fi definit ca un specialist tehnocrat. A căzut în plasa discuţiei despre lucrările sale literare "scandaloase"... ori poate a acceptat-o de bunăvoie, bovariceşte, aşa cum ar fi făcut-o şi alţi autori români, îndeobşte flataţi peste măsură atunci cînd li se exhibă statutul de scriitor la televizor.
Asta deşi activitatea sa literară nu are de a face cu activitatea sa la ICRNY! E ca şi cum Vosganian s-ar apuca să recite din versurile proprii la şedinţele de guvern!! Însă Cristi a vrut să arate că pentru el condeiul e mai mult decît vioara pentru Ingres!!!
Caz în care se cam dărîmă tot eşafodajul meu argumentativ. Faptul că Neagoe este un PR-ist de excepţie şi un valoros om de comunicare, demonstrat de tot ce a făcut în ultimii ani la Cărtureşti - Verona (dar oarecum contrazis de felul în care s-a adresat target-ului Antenei 3), rămîne doar ca o faţetă obscură, cunoscută doar de cîţiva. Iar cînd şi-o face omul cu mîna lui - e bun făcut!
Cristi Neagoe a ales să se poziţioneze ca un geniu neînţeles, în răspăr cu - hm - reacţiunea. Neagoe a ales marginalitatea. Nea Goe a ales nemărginirea.
Despre întregul caz am convingerea că, dincolo de intriga politică, porneşte de la o chestiune de receptare a artei. Am zis că "partea acuzată" nu are nevoie de încă un avocat, ci mai degrabă de o dezbatere sinceră, deschisă, menită să scoată la iveală adevărul:
printre altele...
- că expoziţia a fost un succes;
- că (ergo) a reuşit să facă propagandă bună României în epicentrul artei moderne;
- că a avut presă favorabilă;
- că singurul ziar american care a scris de rău este cel al unor emigranţi români;
- că autorităţile americane au intervenit la denunţul "binevoitorilor" noştri conaţionali;
- şi că, dimpotrivă, au abandonat ancheta, din lipsă de motive.
Onoarea şi recunoştinţa m-au frămîntat în momentul în care Corina Şuteu, directoarea ICRNY, împreună cu HRP, directorul "mare", de la centru, au fost atacaţi. Alături de Sarmalele Reci, îi datorez Corinei Şuteu multe, încă de acum 15 ani, cînd se lansa trupa. Iar HRP, oricît l-am criticat că e "boier al minţii", s-a dovedit boier la propriu de fiecare dată cînd mi-a oferit colaborări ca expert, fără urmă de rancună.
Cu toate astea, am zis că "nu e războiul meu". În plus, ştiam că amîndoi sînt nişte oameni valoroşi, care nu stau într-o sinecură, şi că s-ar descurca (poate chiar mai bine!) în sectorul privat (în ipoteza extremă a demiterii/demisiei).
Ce m-a revoltat însă la culme şi m-a determinat să "o zic şi eu pe a mea" este atacul la Cristi Neagoe, PR-istul institutului, care în toată combinaţia asta e mai puţin decît un pion de rezervă! Omul ăsta, complet străin de orice combinaţii politice dîmboviţene, a fost adus la NY ca specialist în PR cultural şi ca organizator de evenimente speciale, domenii în care este arhicalificat. El şi-a făcut treaba ireproşabil, ca un neamţ corcit cu un chinez bătrîn. Şi sînt sigur că şi-ar fi făcut-o la fel de bine şi sub Buzura şi sub Suzana Gîdea! Idem, Cristi nu are nevoie de salariu de bugetar. El poate să revină oricînd în sectorul privat şi să rupă avioane în domeniul său. Nu de asta e vorba, ci de ruşinea publică la care a fost supus pe nedrept.
Cristi Neagoe are dreptul să se apere în direct la Antena, la Gîdea şi Badea Show.
Acum un an-doi, cînd Victor Ciutacu l-a atras pe Şerban Alexandrescu, cel mai tare publicitar român, într-un scandal de presă legat de TVR, am denunţat nedreptatea: Şerban e un expert apolitic cu activitate ireproşabilă. Într-o industrie publicitară plină de - hmmm... - dubioşenii, era acuzat omul cel mai lipsit de umbre!
Deunăzi Andrei Bădin (preluat multimediatic de Victor Ciutacu) face acelaşi lucru cu un om de PR, de asemenea un "tehnocrat apolitic" (Cristian Neagoe), care vine conştiincios cu laptopul şi le înfige rafinaţilor de newyorkezi super-propagandă românească "cu cap de vidia"!
Repet ce am zis şi atunci: cînd un jurnalist cade în tranşeu, sar alţi 100 să-l apere. Ceea ce e foarte mişto, Victore, Andreie, bravo vouă. Noi ăştia din comunicare însă începem să facem la fel. De la voi am învăţat. Aşadar: lăsaţi-l în pace pe Cristi Neagoe. Nu e războiul lui. Nu e războiul nostru.
Acum. Ce mi-ar fi plăcut să scriu, dar n-am apucat.
Cu mai multe decenii în urmă, Brâncuşi a avut anumite probleme cu autorităţile americane, iscate de acelaşi gen de distorsiune a receptării operei de artă. OK, Nuclear Fairy e altceva decît Brâncuşi (şi cred că ea însăşi e prima să clameze diferenţa). Dar există multe alte paralelisme între cele două cazuri care, dacă reflectăm fără patimă, ne-ar putea desluşi un pic.
Promit să dezvolt ideea. Sau puteţi face voi primii paşi...
UPDATE: Replica lui Cristi Neagoe, găzduită de blogul lui Zoso.
LATER EDIT: Luni 11 august, la ora 22, la Sinteza Zilei (pe postul Antena 3) vor fi in direct Corina Suteu (director ICR NY), Cristian Neagoe (PR ICR NY) alaturi de realizatorii Gadea si Stan. Angajatilor ICR li s-a acordat (la presiunea CNA) dreptul la replica.
O emisiune despre expozitia cu scandal, despre nazisti si diplomati, despre urina si bloguri, despre dreptul la replica si dezinformare, ponei si Patapievici, plus elementele-surpriza ale manipularii mediatice.
Comentariile se vor putea posta pe forumul emisiunii: http://www.antena3.ro/sinteza_
EPILOG (marţi 12 aug., post festum, post factum, post totum) Aseară, la Gâdea Show, Cristi a refuzat posibila cale de apărare prin care s-ar fi definit ca un specialist tehnocrat. A căzut în plasa discuţiei despre lucrările sale literare "scandaloase"... ori poate a acceptat-o de bunăvoie, bovariceşte, aşa cum ar fi făcut-o şi alţi autori români, îndeobşte flataţi peste măsură atunci cînd li se exhibă statutul de scriitor la televizor.
Asta deşi activitatea sa literară nu are de a face cu activitatea sa la ICRNY! E ca şi cum Vosganian s-ar apuca să recite din versurile proprii la şedinţele de guvern!! Însă Cristi a vrut să arate că pentru el condeiul e mai mult decît vioara pentru Ingres!!!
Caz în care se cam dărîmă tot eşafodajul meu argumentativ. Faptul că Neagoe este un PR-ist de excepţie şi un valoros om de comunicare, demonstrat de tot ce a făcut în ultimii ani la Cărtureşti - Verona (dar oarecum contrazis de felul în care s-a adresat target-ului Antenei 3), rămîne doar ca o faţetă obscură, cunoscută doar de cîţiva. Iar cînd şi-o face omul cu mîna lui - e bun făcut!
Cristi Neagoe a ales să se poziţioneze ca un geniu neînţeles, în răspăr cu - hm - reacţiunea. Neagoe a ales marginalitatea. Nea Goe a ales nemărginirea.
16 Comments:
Inconsistenta mass-media: e considerat rau sa fii membru MISA sau sa apreciezi arta moderna, dar e considerat ok sa pupi mana sefului unei organizatii de cersetori care de sute de ani umplu strazile tarii cu colibele lor de donatii (biserici).
Ma refer la cazul basescu_pupa_mana_teoctistului.
In legatura cu expozitia de la New york am gasit un text asupra caruia merita reflectat. Il reproduc aici nu pentru a face reclama blogului pe care a fost publicat (voi mentiona sursa doar daca cineva o va cere), ci pentru ca exprima esentialul:
"Îţi dai seama rapid că, în artă, la un moment dat s-a cam spus totul, iar după aceea ne-am învârtit în cerc. Tot restul e savantlâc lucrativ, abilitate oportună, prostituţie subtilă. Artiştii sunt azi pensionari ai statului, prin reţele de fundaţii participă la expoziţii, bienale etc., voiajând continuu prin lume. E însă o impostură aproape inevitabilă. Dacă te uiţi la un muzeu de artă contemporană, ştii în sinea ta că e zero absolut pe două treimi, iar restul banalitate elaborată."
Daca stai sa analizezi istoria o sa observi ca majoritatea operelor de arta au fost facute la comanda.. ia un Art Gallery sa vezi ca toti artistii mari aveau "patroni" si ceea ce faceau, faceau pentru bani.
Vezi: capela sixtina si toate portretele alea.
De ce cauţi tu argumente şi susţii o cauză cu ele unde nu e cazul?
e inutil.
CU Neagoe!
...solidarizare prin liniste.
in legatura cu asemenarile dintre neintelegerea lui Brancusi si proasta receptare a street-art-ului la antena 3:
well, casazicasa, mi se pare ca suprema asemanare este dezinteresul respectivilor critici. Nu as zice ignoranta, nu as zice incultura. Nu de alta, dar nici eu pana la scandalul asta nu am dat niciun fel de atentie fenomenului.
In buna traditie americana, ce nu e clar se aresteaza pana se clarifica. In buna traditie romaneasca, ce nu e clar e luat la misto pana cand isi ia lumea in cap.
Dincole de asta, insa, nu vad nicio asemanare!
multm. tuturor
@dj-ski: misto ca pamflet. adevaruri caricaturizate. sursa?
@tlp: am mai semnalat (pe blogul lui comanescu) cazuri in care graffitistii romani primesc comenzi de la institutii culturale (gen inst. francez). e un soi de legitimare dpv institutional (dar si de "tocire" a agresivitatii lor genuine - poate merita o discutie aparte). interesanta comparatia cu pictura de biserici. papa sixtus a fost ideologul capodoperei care ii poarta numele, meritul lui e cert, totusi minor. in cazul de fata, care ar fi ideologia? (eu am ipoteza mea...)
@fcb: numai ce am zis: dintr-un soi de sindicalism al oamenilor din comunicare dupa modelul presarilor
@durox: de acord cu solidarizarea, dar nu te urmez in privinta tacerii. eu abia mi-am dres glasul...
@aleks...: atentie! in cazul de fata, politia a intrat, a dat buna ziua si a plecat.
In cazul de fata chiar nu cred ca e vorba de vreo comanda.
Singurii fascistoizi din romania folosesc alt simbol (crucea celtica) si pot fi vazuti la batai cand are steaua meci de fotbal, nu prin institute culturale din SUA.
@textier,
precisely my point then. Pentru politie a fost clar.
Ma refeream la Brancusi si vama.
@tlp: ok, iti respect si aceasta a doua opinie. dar... ajuta-ma sa inteleg: de ce mi-ai zis initial ca majoritatea operelor sint comandate? ca sa dai apoi cazul acesta ca exceptie?
sau te-ai razgindit intre timp? (oricum, intr-o tara a incremenirii, supletea ideilor e de admirat)
Zicea undeva mai sus ca opera respectiva de arta respectiva e o chestie "comandata", ca si cum asta ar fi o apreciere de valoare.
Pur si simplu am vrut sa arat ca nu e cazul.
Doar pentru ca ceva ar fi comandat nu inseamna ca automat e non-arta.
@tlp: frate (soro), am recitit postul si n-am gasit ce zici. nici judecati de valoare, nici aprecieri estetice, nici aluzii. sorry, poate nu am fost destul de limpede.
asta e un blog vizitat de multi oameni din marktg si industrii creative. si cu astia, crede-ma, totul (aproape) merge pe comanda.
dar e ok. dintr-un mic quiproquo, ai deschis o discutie interesanta. sper ca ne-am calibrat bine antenele de acum...
ce e interesant in aceasta disputa sint replicile directorilor ICR
acum sarjeaza de pe pozitii de creativi (ma rog, creatori, scriitori) invocind consistenta estetica a expozitiei
cind cu acuzele aduse de herta muller privitoare la invitarea lui antohi si andrei corbea la o scoala de vara, sau cam asa ceva, in germania, patapievici si mihaies se repliasera pe pozitii administrative, spunind ca ICRul nu are calitatea de a gira in vreun fel calitatea conferentiarilor, sau ce-or fi fost ei acolo
amorali de fiecare data :)
FCB spunea ca e inutil.
Nu e inutil domunule.
Speranta moare ultima.
de unde a mai rasarit si dobitocul asta de neagoe ?
Trimiteți un comentariu
<< Home