textier: Oraşul violator de copii

21 aprilie 2007

Oraşul violator de copii

de Florin Dumitrescu, publicat în B-24-FUN

Cel mai nevinovat plăteşte, cel mai inofensiv suportă.

Ce faci cînd treci cu copilul preşcolar - care ştie să citească, la fel ca mai toţi congenerii săi - prin faţa unui zid cu zmîngăleli obscene? Tu, care principial aprobi libertatea de expresie, tu care încurajezi manifestarea liberă a frustrărilor, într-o societate atîta vreme închistată? Ce faci cînd copilul te întreabă ce e aia? Îi explici că e vorba de lucruri fireşti, care fac parte din viaţa omenească? Cum îi explici că, în fond, e vorba de dragoste; dar sub o anumita formă, mai... hm... specială? Şi apoi, cum îi explici că acea formă, poate mai puţin îmbietoare, în care ne e înfăţişată dragostea omenească, este un tribut, plătit de noi toţi, mici şi mari, istoriei de reprimare socială, culturală, sexuală?...
Ce faci cînd treci cu un copil mic, cu urechile aţintite la tot ce se aude-n preajmă, prin faţa unei terase, de unde răsună acel stil de muzică la care cică "versurile contează mai mult decît melodia"? Şi care versuri sînt - vorba avertizării - "explicite"? Cum să-i explici unui copil că, în acel local, cu personal mai numeros decît clientela, angajaţii de parte bărbătească sînt prost platiţi şi de aceea li se îngăduie, ca un soi de compensare, să le tachineze pe angajatele de parte femeiască, în bună tradiţie românească?
Iar dacă ai o fetiţă, cum să-i explici că, mai tîrziu, ca sa fie cool şi trendy şi ca să nu treacă drept tocilară, va trebui să se lase violată social, cultural şi simbolic, în numele aceleiaşi mari detabuizări şi al aceleiaşi mega-exorcizări la scară naţională, care este - vai - atît de necesară, chiar utilă, într-o societate reprimată ca a noastră...

Etichete: ,

5 Comments:

Blogger duty and the beast said...

ai foarte mare dreptate florin, dar din pacate nu putem avea un oras cu acordul parintilor. deunazi, fetita mea m-a intrebat de ce scrie mue pe un zid al unei cladiri chiar de pe strada de la after school la care invata ea? am fost deconcertat si am realizat ca nu am cum sa o protejez de barbaria orasului. Daca ar fi crescut insa undeva la tara, probabil ca s-ar fi confruntat cu alt soi de barbarie.

nu prea avem unde evada din vietile noastre.

http://mareaevadare.blogspot.com

12:50 p.m.  
Blogger duty and the beast said...

ai foarte mare dreptate florin, dar din pacate nu putem avea un oras cu acordul parintilor. deunazi, fetita mea m-a intrebat de ce scrie mue pe un zid al unei cladiri chiar de pe strada de la after school la care invata ea? am fost deconcertat si am realizat ca nu am cum sa o protejez de barbaria orasului. Daca ar fi crescut insa undeva la tara, probabil ca s-ar fi confruntat cu alt soi de barbarie.

nu prea avem unde evada din vietile noastre.

http://mareaevadare.blogspot.com

12:50 p.m.  
Blogger textier said...

ai dreptate, evazionistule-sef.
am zis "orasul", ca s-o dau "urban & trendy" in b-24. daca as fi zis "societatea" sau, mai clasicist, "cetatea", ar fi sunat 1 pic prea patetic pt. targetul meu.
raspuns la topicul "m..e" - in commentul de aici:
http://textier.blogspot.com/2007/04/publicitate-n-ara-mea-ruj-inic.html
o sarumina teroristei, care mi-a selectat postul:
http://luciat.wordpress.com/2007/04/22/4-5-6/

3:17 p.m.  
Blogger duty and the beast said...

am putea schimba ambasade intre cele doua blogguri (castigul ar fi deocamdata doar de partea evadatului). what do you say?

http://mareaevadare.blogspot.com

senil dion

6:57 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Ce faci ??? Problema e inventata, e doar in mintea parintilor, e rezultatul violului societatii asupra parintelui care nu mai stie sa reactioneze normal si cu bun simt...

Cum poate sa-ti treaca prin minte ca asta e libertate de exprimare ?? Vai de saracul copil daca are parte de asemenea ezitari...

Daca matale ca lider de opinie spui ca proprii copii TREBUIE sa se lase violati social, cultural etc. sigur nu meriti sa fi avut copii...

Pentru ca fiecare pas inapoi in fata sentimentului de turma e inceputul sfarsitului.

Daca fiecare dintre noi am reactiona printr-o sesizare, reclamatie, atentionare la OPC, Politie etc. e la mintea cocosului ca s-ar strange lunar macar sute de mii de reclamatii, care prin volum ar face sa treaca de birocratie, de nepasarea autoritatilor si ar deveni directie de rezolvare a problemei...

Daca toti ne-am lasa violati asa cum zici matale ca trebuie uite unde se poate ajunge in cativa ani: http://megalit.ro/libria/2008/03/15/ars-merigana-globalizata-pentru-snobi-breinuasing/

Dar pana la urma e simplu, s-a dovedit ca in orice comunitate doar O PARTE vor, pot si sunt in stare sa nu se lase violati moral de societate... ceilalti devin mediocri, cu copii la fel de mediocri ca si ei... asa ca ce iti alegi ??? TOTUL depinde de noi...

6:18 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home