Despre tv-urile de nişă în România Liberă
(c) Ştefan Cincă
Întrebat de către Elena Vlădăreanu şi Bogdan Iancu despre avantajele tv-urilor de nişă, am răspuns cum m-am priceput în România Liberă de azi.
Nişarea este o reţetă de succes, oricum am vedea-o: şi de pe versantul tespectatorului, cu preocupările şi interesele lui; şi de pe cel al advertiser-ului, care îşi poate strînge colimatorul pe un public-ţintă cît mai adecvat. Posturile muzicale, de tineret - au avut de la început menirea de a "înghite" publicitate expansivă, la produse tinereşti... dar găzduiesc tot mai mult şi reclame la servicii "studenţeşti" ale telecom-urilor sau ISP-urilor. S-ar crede că posturile de sport sînt ideale pentru beri, aparate de ras şi alte produse exclusiv masculine, dar... spaţiile tv de sport sînt disputate tot mai mult de brand-urile din domeniul constructiilor şi amenajărilor. Iar de cînd există televiziuni pentru gospodine, parcă s-a deschis poarta raiului pentru o mare parte a bunurilor de larg conum. Datorită acestei duble determinări, nişarea are încă viitor. Dar asta înseamnă şi dublă constrîngere: nu se poate merge cu fragmentarea mai mult decît permite piaţa, cu ambii versanţi ai ei (clientul consumator şi clientul anunţător).
Răspund interesant Avădani, Tătăruş (Realitatea) şi Popov (Pro Cinema).
Erratum: agenţia la care lucrez se cheamă Adviser (e OK, ştiu, stressul...).
Etichete: arhivă
1 Comments:
Multumesc de mentionare - articolul din Romania Libera chiar a iesit bine.
Putem sa adunam la tine toate raspunsurile, sa fie intr-un loc?
Iata-le pe ale mele:
In ultimii ani a plouat cu televiziuni de nisa, nici una generalista.
Este "nisa" viitorul televiziunii la noi? Daca da, de ce?
Pe masura ce platformele tehnologice noi se impun ca primi de furnizori de informatie (Internetul, cu toate facilitatile lui, cu sisteme RSS care te anunta cind apar stiri noi pe un site care te intereseaza, transmiterea de alerte de stiri prin SMS, ofertele 3G, etc), rolul televiziunii ca element de divertisment va creste. Si cum, in materie de entertainemnt, gusturile sunt diverse si greu de adus la un numitor comun, conceptul de "nisa" va prospera. Televiziunile vor incerca sa-si fidelizeze publicuri cit mai "specializate", incercind sa capitalizeze intensitatea interesului si nu neapart masele mari de telespectatori. De exemplu, reclama la undite si arme cu alice va fi mai eficienta (de aceea mai scumpa) pe un canal specializat in pescuit si vinatoare decit pe un canal generalist, cu o audienta net mai mare - dar din care doar o fractiune din public ar putea fi interesat de astfel de informatii comerciale.
Este "nisa" o guma de mestecat care se poate intinde la nesfirsit?
teoretic, da. In mediile profesionale se vorbeste deja de "nisa de unu" - anume programe atit de specializate incit sa satisfaca gustul fiecarui consumator individual in parte. Pare utopic, dar este mai aporape de realitate decit credem. Odata cu introducerea televiziunii digitale, arhitectura televiziunii ca mediu se va schimba. Intr/un viitor nu foarte indepartat (probabil sub 10 ani), tehnologia va permite oricui sa-si creeze propriul program de televiziune, "impachetind" programe oferite de diversi producatori, conform unui orar care sa raspunda cerintelor fiecaruia. Astfel, din telecomanda, ne vom putea alege jurnalul de stiri de la canalul X, dar difuzat la 20:45 joia asta, ca avem o treaba in oras si venim mai tirziu, urmat de un film la alegere dintr/o lista de disponibilitati si de talk-showul de pe canalul Y . Miine putem face alte alegeri, de la alti producatori si in alte ordine. Astfel se va ajunge la "nisa de unu" - iar tehnologia este deja disponibila. Romania s-a angajat sa treaca la transmisia digitala in televiziune in 2012, asa ca lucrurile astea stau gata sa ne cada in brate, fie ca stim, fie ca nu
Televiziunile de nisa de la noi: mofturi sau idei rentabile?
Pina in prezent, s-au dovedit a avea un succes remarcabil. Televiziunile de nisa au "ciupit" cite un pic din audientele televiziunilor generaliste. Nu mult - si nici nu trebuie mult pentru a ajunge la o cota de piata de 2-5%. Este de remarcat ca unele televiziuni de nisa ajung, pe alocuri, la audiente mai mari decit unele televiziuni generaliste. Ceea ce ar trebui sa ne dea de gindit.
Trimiteți un comentariu
<< Home