textier: Există animaţie 1D?

6 iulie 2007

Există animaţie 1D?

Întrebarea mi-a pus-o fi-miu care, la cei 7 ani ai săi, e mîndru că a prins diferenţa dintre 2D şi 3D. La fiecare desen animat pe care îl vede, îmi zice aşteptînd confirmarea: ăsta e 3D! ăsta e 2D! L-a impresionat grozav şi trailer-ul de la Simpsons - lungmetrajul, care laudă stilul tradiţional al 2D-ului (deşi cred că regretă moartea iepuraşului... mă rog: plannerii de la Multiplex l-au programat înainte de filmele de copii...).
La întrebarea despre 1D i-am răspuns inginereşte: ar putea să existe animaţie 1D, dar atunci ar fi doar o linie...
Şi hop, uite ce găsesc pe Youtube: un desen animat numai dintr-o linie! La Linea (Linus, după numele omuleţului), iniţial un BD italienesc din anii '50, a fost transpus în film în deceniul următor şi apoi multipremiat (dar şi super-iubit de publicul din mai multe ţări europene).
Ştiu, e impropriu zis 1D, Domnul Liniuţă se expandează pe două dimensiuni, başca uneori apare şi mîna demiurgică a desenatorului (a treia dimensiune). Dar, în definitiv, cum şi denumirea de 3D e convenţională (dimensiunea adîncimii fiind doar sugerată, de fapt, într-un cîmp bidimensional), îmi permit să forţez şi eu semantica şi să cataloghez ca 1D această mică bijuterie a minimalismului animat.
Redau numai primul episod, poate nu cel mai spectaculos ca gag-uri, dar interesant dpv al relaţiilor, sugerate simbolic, om-destin, om-divinitate etc.


Etichete: ,

2 Comments:

Anonymous Anonim said...

eu astept cu interes un 5D, in care iti baga mirosuri in sala de cinema (nu popcorn cu branza, aia deja s-a facut).

sau ceva cu 6th sense, in care iti manevreaza intuitia - tu crezi ca se intampla ceva si de fapt se termina altfel. Fuck, si asta s-a facut.

1:52 p.m.  
Blogger BĂNĂŢEANU said...

Foarte tare, chiar mi-a placut

11:18 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home