textier: Liiceanu copywriter sau purtător de imagine BMW?

2 iulie 2007

Liiceanu copywriter sau purtător de imagine BMW?


(c) Adrian Ciubotaru

Zilele astea mă uitam la televizor la un calup înţesat cu spoturi la maşini. Şi mă gîndeam aşa, ca un tataie, la "ce ţi-e şi cu progresul ăsta"...
Acum 10 ani nu exista practic publicitate la maşini. În '98 făceam cu Liviu David spoturi radio pentru Tico şi le prezentam unor coreeni de la un joint venture numit Rodae. În '99 făceam cu Adi Boţan machete pentru Vectra (cu headline-ul Opţiune Opel / Verdict Vectra) şi aşteptam să primim 3 rînduri de aprobări de la dealerii interni şi încă una de la Budapesta (parcă)...
Acum 5 ani nu aveam oricum atîtea spoturi ATL: era Dacia, erau Renault-ul şi Daewoo-ul şi erau emisiunile de tip ProMotor. Şi ceva eventuale promoţii, unde era de ajuns un carton cu preţul scris mare (şi perioada de garanţie scrisă ceva mai mic).
Astăzi, că sîntem în UE şi avem statut de piaţă emergentă, avem reclame de toate felurile la toate mărcile, tipurile şi dotările. ATL, BTL şi nu mai ştiu ce. Avem pînă şi acest advertorial la BMW seria 3 scris de ditai Liiceanu, care a stîrnit parodii şi dezbateri. Nu am ştiut cum să interpretez acest articol straniu, îndeajuns de autoironic ca să nu şifoneze blazonul de păltinişist auster al autorului; şi nici să nu inducă suspiciunea de publicitate comparativă (atenţie: ilegală!), prin paralela făcută cu Alfa Romeo. Sînt acolo pasaje demne de Ogilvy (un alt frecventator al clasicilor greco-latini), care ar putea servi drept referinţă pentru clienţii încă reticenţi faţă de copy-urile prea "literare":

"[...] Mugetul acesta inconfundabil, obtinut prin combinatii sofisticate de filtre executate in laboratoarele de testare ale BMW-ului, este rezultatul muncii unei echipe din care fac parte deopotriva ingineri, sunetisti si constructori de orga. La auzul lui, soferul simte ceva ce nu poate fi comparat decit cu efectul afrodiziac al mirosului de frezie asupra unui indragostit sau cu gustul unui simbure de maslina asupra unei pisici. El se lasa auzit la cea mai mica apasare a piciorului pe pedala de acceleratie. [...]"

Ar putea constitui acel articol un soi de publicity informal targetat pe noii îmbogăţiţi care încep să-şi umple bibliotecile laolaltă cu garajele, că "aşa dă bine"? Care pun Wagner tare şi îşi păstrează CD-urile cu manele pentru acasă, între intimi? Un target de nişă, da, dar care - vorba aia - merită deranjul?

Etichete:

7 Comments:

Blogger bellettrixxx said...

Oho, acuma m-am prins cine esti. Mi-ai muncit tineretea cu versurile tale :)
Dar am trecut repede peste mircea in canada de cand cu mineriada :)
Nu gresesc, nu-i asa?
Oricum, stii cu ce masina m-am plimbat eu saptamana trecuta? Cu un Citroen C6. Si m-am gandit: daca BMW-ul il asociezi cu Liiceanu, Volvo cu Patapievici, cu cine as putea asocia C6-ele? Si nu mi-a venit in minte nici un tip sobru, elegant si teribil de sexi in acelasi timp. Tu ce zici?

7:39 p.m.  
Blogger textier said...

sorry daca nu se intelegeau versurile. dau si eu vina pe sunetistii nouazecisti care isi calibrau butoanele pe mixajele lor de heavy metal si nu le mai miscau de acolo... te (va) chem la concert si aranjam de un request.
citroen, deci de-al lui tariceanu, dar din cultura = iorgulescu (adrian, nu maestrul marii trancaneli), dar cum asta ii e dator lui chilian, zic sa dam c6-le tizului meu graseiat (acuma zi tu daca e sobru si sexy)

12:22 a.m.  
Blogger bellettrixxx said...

Scuze, nu inteleg. Cine e tizul graseiat? Florin Chilian e graseiat? Ca la balbaiti, nu se simte cand canta :)
Sau o fi Sorin Dumitrescu? Nici el nu e graseiat, dar are o emfaza autoritara la care s-ar potrivi pisiceala asta :)
Dar C6-ele i s-ar potrivi? Oarecum. Fiindca, desi par avangardiste, Citroen-ele au si ceva reactionar in concept :)
Totusi, daca e sa ramanen la criteriul sobru si sexi, m-as gandi la Eugen Istodor. Sa-i dea unul Tariceanu, cu conditia sa scrie o carte: Masina vietii mele :)

9:23 a.m.  
Blogger Unknown said...

Ce ati spune de Eugen Simion? Ma rog e cam pe alaturi, dar cred ca merge. Are un jurnal parizerian, cred ca l-ar ajuta cu manualul. Cat despre reclama la masini, numai de bine. Nici intelectual nu-s, nici gura nu-mi miroase a benzina. Am citit si eu carti cand eram mic, dar nu multe, poate asa de o bicicleta. Cu respect, Neagrigore

9:35 a.m.  
Blogger textier said...

neagrigore: bingo! l-am vazut pe eug. simion prin cotroceni coborind dintr-o frantuzeasca... posibil sa fi fost c6. atunci tie iti doresc o bicicleta peugeot cu amortizoare fata-spate.
bellettrixxss: am inteles, nu-ti place chilian, de ajuns pt. mine ca iti plac sarmalele mele. dar sa stii ca pe youtube 10-le lui fc a depasit 250.000 vizualizari... asa ca o xsara picasso merita si el, ce zici?
sorin dumitrescu e genul 4x4, m-a dat si pe mine o data cu un jeepan, cind faceam traduceri la anastasia: e un impetuos.
amicului istodor i-as rezerva totusi o nemteasca...

11:42 a.m.  
Blogger bellettrixxx said...

@ textier. Ba da, imi place Chilian, cum sa nu.
Sorin Dumitrescu, da, stiu ca are jeep. Nu e genul de crestin care se-ntreaba: Cu ce masina ar circula Iisus daca s-ar intoarce in zilele noastre :) . Totusi, daca pentru un conservator precum De Gaulle a fost bun Citroenul la vreme de restriste...
Istodor are Peugeot, de aia m-am gandit la el.
Ca si Florin Iaru. Hai sa i-l dam lui, c-am auzit ca oricum sofer e Cecilia Stefanescu. Iar C6-ele e limuzina, n-o conduce proprietarul. Iar in cazul lor, sunt amandoi sexy. Trecem peste faptul ca nu-s sobri :)

11:53 a.m.  
Blogger Unknown said...

Multumesc pentru urari! Pentru Eugen Istodor cred ca cel mai potrivit ar fi un Saab. Prea e fragil, i-ar mai intari tonusul. Lui Sorin Dumitrescu ii urez o Fiat Multipla [parca asa se numea uratenia aia].

12:01 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home