textier: Mioriţa ca din comentarii, fără comentarii

22 martie 2007

Mioriţa ca din comentarii, fără comentarii

de Florin Dumitrescu

featuring Alexandru Uiuiu din Bistriţa

Prefaţă la ediţia de blog
Acest articol,
care mi-a intrat azi în B-24-FUN, repovesteşte a n-a oară un hit etern al poporului român: Mioriţa - trăită de această dată de mine însumi, pe propria piele. Asemeni ciobanului moldovean, am simţit ce înseamnă să fii jinduit de alţii pentru propriile acareturi (în cazul meu, strict spirituale) şi, din acelaşi motiv, lovit pe la spate şi jefuit mîrlăneşte. Faptul că relatarea mi-a apărut în mod nestingherit într-o publicaţie a aceluiaşi grup ca şi radioul incriminat atestă faptul că, mai presus de înregimentări şi partizanate de trust, se află calitatea oamenilor. Oameni care... unii au oaie, alţii au un "ce" în plus.

Mi-au spus la radio să combat resemnarea. OK, am zis. Aşa că, tocmai când mă pregăteam să uit totul şi să mă împac cu soarta, mioriticeşte... deodată m-am răzgândit, şi am hotărât să dau totul în vileag. Iată deci. Astă toamnă, în cadrul lui Scornelius, concursul meu de pe LiterNet, care a beneficiat de reclamă în aceste pagini şi care mi-a adus un istodoric interviu în Academia Caţavencu, le-am cerut concurenţilor să parodieze Mioriţa. Ideea Mioriţei Remix îi aparţine Cristinei Foarfă (Cultura-vura, Metropotam). Iar premiile au mers la Veronica Solomon, pentru Myoritsa Manga, un comics cu final anti-fatalist; şi la Al. Uiuiu, cel care a rescris Mioriţa din neologisme savante. „Mioriţa etnologilor” îşi merită locul într-o antologie a umorului postmodern. Mă limitez să o rescriu la rândul meu aici:

Într-un cadru epic
Definit eclectic
Stau în anabază
Vin din catabază
Descind filogenetic
Pe un fond sincretic
Trei turme de miei
Cu trei performeri
Unu e moldav
Genealogic slav
Altu e vrâncean
Neam aborigean
Altu-i fino-ugric
Sacru şi liturgic
Iar cel ugrican
Şi cu-aborigean
Mări colocviră
Şi chintesenţiră
În crepusculare
Ca să mi-l omoare
Pe cel filoslav
Că-i mai psihiatric
Mai psihosomatic
Are oi multiple
Vagi stereotipe
Cai antropomorfi
Şi câini psihopompi
Dar cea Mioriţă
Refuzând nutriţie
Sfidând inaniţie
Relată ciobanului
Planul hierofanului
Şi despre osmoză
De apoteoză
Şi de imolare
Şi de compensare
De hierofanie
Şi epifanie
Păstorul duios
Şi testamentos
Se însoară-n cosmos
C-o stea din haos
Mesaj incestuos
Trimite-n epos
Măicuţă bătrână
Cu brâul de lână
Mitologizează
Şi-aşa ocultează
Şi disimulează
Că s-a însurat
Incomensurabil
Într-un timp durabil

Etichete: ,

4 Comments:

Blogger Alexandru Zaharia said...

Draga Florin, nu's ce sa zic... Mioritza parca nu-mi suna k'lumea.Si-apoi, de unde atata fatalism la un popor de "mate fripte"? Nu crezi ca revenim PREA des la sindromul oaei laie / bucalaie? Personal, misto-ul (pardon, REVALORIZAREA) pe seama unor arhetipuri culturale ale romanilor nu mi se mai pare, cam de prin liceu, o mare realizare. Dar, "who am i to disagree???"

3:07 a.m.  
Blogger textier said...

de asta l-am si premiat pe al. uiuiu: pt. ca el a revelat intr-un mod gratios si inteligent ce ne seaca pe noi toti "cam de prin liceu": comentariile, analizele, REFERATELE!!! Am pus cuv. comentarii de 2 x in titlu, dara acum imi dau seama: trebuia sa zic referat. (mai, tu ai citit versurile alea?)
pe partea cu fatalismul (in relatie cu mate-friptudinea noastra organica) ne serveste vera solomon, cealalta premianta, cu al ei comics pe care promit sa-l postez cu dedicatie speciala pt. tine. atunci o sa revin cu... comentarii.

8:03 a.m.  
Blogger Alexandru Zaharia said...

ok, ideea Mioritei lui Al. Uiuiu recunosc ca e aceeasi ca in aia din popor. totusi, chiar nu putem creea si ALTCEVA? adica, NOI nu putem face nimic CARE NU S-A MAI FACUT? e-adevarat, sa iei in bascalie ce-a facut altu' e mai cool si iese intotdeauna mai bine decat sa faci tu, de la zero, ceva... parerea mea!

identitate culturala? hmmm...pe spinarea MIORITEI?!

ma rog, ideea "completarii spatiului mioritic" e generoasa. insa invitatia la pastisare si parodiere mi se pare un exercitiu ludic si prea putin creator.

PS OFFTOPIC: stiai ca blogul tau m-a determinat sa-mi fac si eu(cu ceva timp in urma)blog?

11:12 a.m.  
Blogger textier said...

merci de asa comment-uri interesante!
tu relevi doua mari topicuri/ obsesii (as putea spune chiar... mituri) ale contemporaneitatii, care coexista si se contrazic de cele mai multe x inconstient:
1) pretuirea originalitatii/ a inspiratiei/ a "creativitatii"/ a permanentei goane dupa "ceva nou"/ mai nou/ si mai nou/ inca si mai nou...
2) prejudecata cum ca prelucrarea ironica a unor opere mai vechi e semn de inteligenta, de ingeniozitate, in general de superioritate (sau, vorba ta, "asa e cool"); contrar cu ce zice poporul, ca "numai prostul ride de ce-si aduce aminte"...

1:06 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home