textier: Atac la inima târgului

17 mai 2007

Atac la inima târgului

24Fun - Editorial de Florin Dumitrescu

www.salvatipiataobor.ro

Ne întorceam târziu din centru. Mai bine zis devreme: trecuse de 3 dimineaţa. Amica mea căsca pe locul copilotului. Scurtam pe Ziduri Moşi, o stradă mereu aglomerată peste zi. Acum era pustiu. Încălecasem şinele de tramvai, simţindu-mă ca primii vatmani din zori, care dau oraşului deşteptarea.
Am lăsat în urmă fosta piaţă de animale, închisă între timp, sub ameninţarea gripei aviare. Vestigiu al vocaţiei de târg de vite a Oborului, tîrgul orătăniilor fusese primul Zoo pentru zeci de generaţii de copii. Acum alunecam pe şine spre Oborul mare, pe care eram curios să-l văd by night, tăcut, învăluit în beznă. Nu ştiam pe atunci că şi piaţa propriu-zisă era condamnată. Vestea că pe locul Oborului urmează să se ridice un mall am primit-o abia de curînd. Să văd Oborul în linişte mi se părea atunci cu neputinţă. Forfota acelui loc îmi părea irepresibilă precum miturile.
Şi deodată i-am văzut. Prima dată n-am ştiut ce e cu şirul acela de lănci lucitoare care începea din dreptul staţiei de tramvai şi se întindea pînă hăt, spre Chiristigii. Ce era crîngul acela de antene tremurînde, cu roiuri de gîze luxuriante în jurul lor? - Sunt negustori de undiţe, îmi spune amica mea între două căscaturi. Acu-şi încep pescarii ziua; şi de-aicea pleacă. Înainte mai dau o raită, de-şi mai cumpără o undiţă, o mulinetă, o momeală...
Eram după o serată sofisticată de clubbing, cu jazz şi cocktail-uri multicolore. Dar ştiam că viaţa culturală a oraşului începuse acolo, la Obor, locul primelor aldămaşuri, al primelor tiribombe, al primelor barăci cu Vasilache.
Acum îmi amintesc de acei pescari matinali ca de o nălucă. Acum, când laolaltă cu alţi bucureşteni mă indignez de soarta străvechiului nostru Obor, ştiu că acei undiţari duc mai departe o tradiţie şi un ritual, în acel loc consacrat comerţului dintre om şi animal; şi care e pactul secret de fiinţare a urbei ciobanului Bucur. Acum ştiu: cine-i alungă îşi va atrage blestemul...

Related link: Obor deosebit de grav

Etichete: ,