textier: "Buldogul" lui Opry e o replică după 8 ani

9 iunie 2008

"Buldogul" lui Opry e o replică după 8 ani


Am comentat deja pe blogul lui Comanescu, în coda analizei sale din EvZ, de altfel excelentă (în ciuda rigorii de spaţiu). Revin cu detaliile promise:
Spotul-fabulă al lui Sorin Oprescu, în care acesta îşi întrerupe chipurile discursul electoral, ca să gonească un buldog rătăcit printre picioarele sale, este o replică, cu aceeaşi monedă, a unui mai vechi spot, celebru încă din vremea cînd nu aveam nici Youtube, nici Trilulilu... şi mulţi dintre bucureştenii cu drept de vot nu prea ştiau ce-i netul. E vorba de spotul din 2000 în care candidatul Băsescu, intrat cu întîrziere în cursa electorală, striga înspre o ambulanţă staţionată în faţa sediului Primăriei Centrale (vizavi de Cişmigiu): "La spital cu tine, doctore! Eu vin la Primărie!" Era vectorul TV al unei campanii memorabile, care ne-a deochiat pe mulţi dintre noi cu privirea aceea scrutătoare din postere şi bannere, a unui Băsescu transmiţînd un mesaj prompt, lipsit de echivoc: "Vin la primărie!"... Totul într-un cadru tăiat modern, îndrăzneţ, care conota urgenţă, iminenţă, "prăvălire" a realităţii!
Asemănări:
1) Acelaşi caracter fabulistic, pilduitor, aluziv, cvasi-alegoric: la fel cum atunci Băsescu alunga un nevăzut Doctor (aluzie la DOCTORUL Oprescu), azi Oprescu alungă un căţel (aluzie la porecla BULDOGUL a contracandidatului Blaga);
2) Acelaşi caracter imperativ, iusiv, urgent: Îndemnul "Pleacă doctore!" a fost înlocuit cu "Fugi la stăpînul tău!". NB: exclamaţia-impunere nu îi era adresată nici atunci, şi nici acum - publicului votant, ci adversarului. Subtilitate: în mod implicit, nespus, imperativul este resimţit de către publicul-ţintă (şi atunci, şi acum, indecişii, cei care s-ar putea deranja la secţia de vot aşa,... "de-ai dracu'!").
3) Acelaşi caracter pontos, alternativ, miticist (în sensul tare, caragialean, care vede în Mitică un Til Buhoglindă dîmboviţean): în calitate de candidat independent (cel puţin faţă de staff-ul de campanie al PSD-ului), Oprescu îşi permite supleţea de a se poziţiona ca un "Băse" alternativ, un fel de... "Opry" hîtru,... chiar şmecheraş... aşa... ba chiar de-a dreptul şucar. [Dacă "Băse era cool"... "Opry e ubercool".]
Observaţie: "Băse" a avut de la început decizia comunicării politice în propriile mîini, raportul lui cu spin-doctorii alternativi din preajma lui Felix Tătaru (Eugen Ciocan, Claudiu Săftoiu etc.) a fost unul direct, operativ, nemediat de "cenuşiii" partidului.
Observaţie importantă: Campania lui Băsescu din 2000 era o erezie absolută faţă de toate manualele de comunicare politică în vigoare atunci. Teoretic, campania aceea trebuia să fie un eşec. Azi e "case study" pentru însuşi fostul adversar.
Contează, da, că mesajul şi tonalitatea se potrivesc cu "persona" construită de Opry în timp. Dar contează şi mai mult că a avut un model care să-l inspire. Dacă va cîştiga alegerile, Opry va trebui să îi mulţumescă - printre alţii - şi lui Băse. Dar... să nu anticipăm... mai sînt 6 zile...

Etichete: ,

7 Comments:

Anonymous Anonim said...

Foarte misto analiza. :) De unde se poate trage concluzia ca Opry, daca castiga, castiga pe banii lui Base. :)

10:32 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Mda... se vede ca te pricepi la publicitate!

11:40 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Basescu a avut in spate mereu echipe de consilieri bine pregatite, cu idei noi, inovative care a atras si surprins alegatorii si analistii. Un exemplu memodabil este campania legata de Referendum-ul de anul trecut.

12:23 a.m.  
Blogger james crissilv said...

analiza corecta si obiectiva, dar cred ca asta a fost si scopul lui oprescu.
o zi minunata iti doresc

1:19 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Atat de mult seamana campania lui Oprescu cu cea a lui Basescu incat cred ca suntem in anul 2004

6:59 p.m.  
Blogger textier said...

multumesc tuturor.
lilick: intotdeauna e asa. fatalmente marile idei nu sint rasplatite atunci cind vin.
h3ra: referendumul a fost un "razboi de testare a armelor" pt. ambele parti. catre sfrsit s-a cam vazut blatul... personal, ca bucurestean si ca parinte atent, am fost contra celor 322 de tzepe metalice, periculoase la propriu, instalate in parcul tineretului. e pacat ca pt. rafuielile lor de adulti nematurizati sa sufere copiii.
james: e concluzia care imi lipsea, merci.

1:39 p.m.  
Anonymous Anonim said...

penibil

7:28 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home