textier: Poporul... Ceauşescu... I want to hold your hand

4 septembrie 2007

Poporul... Ceauşescu... I want to hold your hand



Muzicienii mai vechi ştiu, dar se feresc să o spună, din pietate faţă de compozitorul George Grigoriu, cel care a comis-o... Dar e lesne de verificat că refrenul cîntecului "Poporul Ceauşescu România" copiază primele note din I Want To Hold Your Hand.
Şi asemeni Beatles-ilor, dar la scară românească, maestrul Grigoriu s-a cam umplut de bani în urma inspiratei furăciozităţi (ezit să-i spun plagiat - sînt totuşi copywriter, nu copyrighter)... Nu mai punem onorariul propriu-zis, dar să ne gîndim la banii reveniţi pentru fiecare difuzare a cîntecului pe canalele oficiale: şi au fost cu miile, poate cu zecile sau sutele de mii.
Haios: lui Grigoriu i se respectau pe plan intern drepturile de autor, dar lui Lennon şi lui McCartney, aceşti exponenţi rătăciţi ai capitalismului - nici pomeneală.
De remarcat că "Poporul Ceauşescu România" forma un acronim retoric pentru PCR - iniţialele Partidului Comunist Român; şi că acest cîntec, în parte şi datorită libretului doctrinar, dar mai ales datorită melodicităţii sale, a devenit un adevărat imn al Epocii Ceauşescu.
Emblematic pentru o ţară a copiuţelor, a trasului cu ochiul la vecin, a furtului intelectual difuz, imperceptibil, echivalent cu luarea firească în posesie.
Sau, ca o ipoteză (atenţie, conspiraţionişti!)...
Să fi lansat "fratele Grigoriu" o mega-şopîrlă, un mesaj în sticlă, un stimul subliminal către masele care, în acest fel, se adăpau cu decadenţă occidentală escamotată în imn de slavă? Să fi programat ocult "maestrul Gigi" mămăliga, astfel încît să explodeze la a n-şpea mia difuzare a "compoziţiei" sale?

Etichete:

26 Comments:

Anonymous Anonim said...

d-apai ce spui dumneata aici e o gogomanie!

6:07 p.m.  
Blogger Florin Lung said...

Deja-vu-ul asta a dospit cam mult in mine, mersi ca l-ai extirpat in sfarsit!

7:20 p.m.  
Anonymous Anonim said...

ce aberatie!
nu mai exista altceva de discutat decat de aruncat cu noroi in oameni si de generalizari de genul:

"Emblematic pentru o ţară a copiuţelor, a trasului cu ochiul la vecin, a furtului intelectual difuz, imperceptibil, echivalent cu luarea firească în posesie."

problema autorului acestui articol este cati bani a luat compozitorul cantecului sau nimicuri de genul asta...

sunt curioasa daca ati platit pentru faptul ca ati preluat clipurile you-tube.

9:03 p.m.  
Anonymous Anonim said...

imi cer scuze autorului pentru mesajul meu anterior.
clipurile de pe youtube sunt disponibile oricui pentru vizualizare si streaming.

imi pare rau ca m-am grabit. :(

9:18 p.m.  
Blogger textier said...

draga anonimo,
fii simpatica pina la capat si incearca te rog sa semnezi intr-un fel, fie si cu un nickname.
tocmai ca sa nu "arunc cu noroi", am incercat sa modalizez si am lansat ipoteza din final apropo de intentiile lui GG.
poate ca ar fi trebuit sa vorbesc si dsp. meritele certe ale lui gg, unul dintre cei mai valorosi compozitori si aranjori din zona jazz/estrada. ce a facut cu trio grigoriu (macarale, broscuta oac, serpentine) merge inca in cluburi, discoteci si in fm cu un succes de-a dreptul profetic.
dsp. partea cu "imprumutatul romanesc", nu te supara... dar... incearca sa fii mai atenta la lucrurile din jur.

10:32 p.m.  
Anonymous Anonim said...

draga textier,
apreciez foarte mult ca mi-ati raspuns si nu v-ati suparat pe mine. Eu m-am grabit sa va judec, dvs. ati demonstrat ca sunteti un om cumsecade.
toate cele bune,
y

11:26 p.m.  
Anonymous Anonim said...

N-are nici o treba, seamana putin la ritm dar tot atat de bine semana si cu Melc, melc, codobelc. Tot asa unul a amestecat niste cuvinte din Biblie si a ajuns sa prevada razboiul din Irak. Simple coincidente.

11:28 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Fratele meu bej,

Daca melodiile astea doua seamana, eu sunt dispus sa alerg prin piata in kooroo gol!
Nu stiu ce legatura ai matale cu muzica dar banuiesc ca nu esti mai mult decat un amarat de ascultator...
Nu iti tin eu partea lui George Grigoriu dar la faza asta ai dat-o in bara mai ceva ca Dinamo! Nu se potriveste, frate, una cu alta...

11:43 p.m.  
Blogger textier said...

draga ultimule anonim,
degeaba mi te juri cu alergatul in piata in kooroo gol, daca nu semnezi. tu neavind pt. mine nicio identitate, eu n-am cum sa te verific. eu ma legitimez in fata ta, iar tu ma faci frate bej si amarit de ascultator (apropo, sint membru al ucmr), dar tu nu iti dai nici macar un nickname, acolo...
ce ma impiedica oare sa iti sterg commentul?
in nici un caz dorinta de a-ti vedea kooroo alergind prin piata unirii... desi asta te paste, daca ma pun la skandenberg cu tine...
zi-mi tu pe cine consideri autoritate in muzica, muzicologie, compozitie etc. si incerc sa ii obtin o declaratie lamuritoare (nu promit, zic doar ca-ncerc).

11:58 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Daca parerea mea de "critic" e buna de luat in seama, afirm ca n-au nici o treaba. nu iau apararea nimanui, mai ales ca pana si eu/noi avem opiniile noastre legate de Moculestii "geniali" care si-au facut plinul pe piese imprumutate. Dar la faza de mai sus, sincer, cred ca e doar o coincidenta. Un pian sau o clapa care sa va cante armonia principala, atat la PCR cat si la Beatles, una dupa alta, v-ar demonstra.

Cosmin - C$$L

1:27 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Sincer NU !
Stima noastra si mandria...dar Partidul Ceausescu Romania nu are nimic de-a face cu Beatles' song.
Cred ca va inselati amarnic, asta ca sa nu spun ca ati facut iarasi trafic pe Hotnews cu o stire de doi lei.
Parerea mea ! ,.... vorba lui Nea' Nicu Vacaroiu ....

4:02 a.m.  
Anonymous Anonim said...

imi pare rau, dar o usoara asemanare care exista, intr-adevar, nici nu poate fi luata in calcul drept plagiat grosolan. daca vreti faceti o alta analiza si veti descopri un caz mult mai grav: celebra melodie "Vorbeste marea" cintata de catalin crisan si compusa de aurel giroveanu a preluat cu nerusinare tema muzicala a "Fantomei de la opera" a lui Webber, care tocmai atinsese apogeul succesului prin 85-86

9:16 a.m.  
Blogger Monica said...

aoleu, rascoala si n-am fost aici sa consemnez!
sa stii ca, de obicei, pentru a conchide ca o melodie o copiaza pe alta, trebuie sa coincida cel putin patru masuri muzicale ...
dar, dupa mine, nu esti departe: aduce, oarecum...
intrebarea mea e daca ai niste informatii despre care lumea nu stie, cand ne spui povestea aceasta? spune tot, Bejane!

11:42 a.m.  
Blogger textier said...

jean & cosmin: credeam ca sintem de acord cu totii ca nu intra in discutie nici ritmul, nici armonia. nu ele definesc o compozitie muzicala.
draga cosmin, eu macar am pomenit un caz concret, nu am aruncat o acuzatie generala si difuza catre toata compozitorimea (moculimea) romana.
bti: asa da, uite un caz concret, multumesc.
atentie! m-am ferit sa spun plagiat (si nicidecum grosolan). intr-adv., se pare ca fraza asemanatoare ("partidul... ceausescu..." resp. "yeah I'll tell you somethg"...) se incadreaza in limita de note care au voie legal sa coincida.

11:53 a.m.  
Blogger textier said...

monica: mie mi-au soptit-o citiva muzicieni grei, independent unul de altul (inca de cind maestrul era alive & kicking). ma incred in expertiza ta de cunoscatoare. totusi o ancheta sa poate incropi: vezi la postul meu de pe comanescu, commentul lui kioroo: http://comanescu.hotnews.ro/imnul-erei-ceausescu-a-fost-sau-nu-plagiat.html

12:24 p.m.  
Blogger textier said...

atentie bti: am verificat cazul catalin crisan. muzica seamana flagrant. opereta lui webber a fost lansata in 86, iar "vorbeste marea" (aurel manolache, nu giroveanu) a cistigat mamaia in 87. deci banuiala pluteste...

12:54 p.m.  
Blogger Monica said...

revin:

poporul...: la sol mi, fa sol fa re, mi fa mi re do sooooooool
i wanna.: la soool, mi fa sol fa mi re....

deci o masura-doua... ce mi-ar placea ar fi nu ca mosii sa se fi inspirat pentru ca nu a venit muza, ci ca sa rada putin de sistem.

3:48 p.m.  
Blogger textier said...

bwahahaha!

3:55 p.m.  
Anonymous Anonim said...

mi se pare cam exagerată comparaţia... imnul aduce puţin cu piesa de la beatles, dar... prea puţin...

cum zicea salvador dali, ideile circula prin aer si e posibil sa treacă pe la mai mulţi

12:00 p.m.  
Blogger textier said...

draga superstea, nu e o comparatie, e coincidenta aproape 1 la 1:
in postul anterior al monicai gasesti, nota cu nota, masurile comune ambelor cintece.
acel "prea putin" de care zici tu este tocmai inceputul refrenului, este partea cea mai importanta psihologic din cintec.
e un pasaj plin de avint si melodicitate care da incarcatura cintecului, care creeaza in mod subtil simpatie apropo de partid si ceausescu (cum ar veni indulceste pastila pe care trb sa o inghita masele).
bravo ca stii citate din dali. te indemn sa inveti si citate din legea copyrightului. primele sint frumoase (ca paradoxuri, ca Witz-uri), celelalte sint utile (daca lucrezi cumva intr-o "industrie creativa").

12:50 p.m.  
Blogger Monica said...

e aceeasi fraza muzicala incheiata diferit (pentru ritm).
cu cat spuneai ca se platea asa ceva?

4:07 p.m.  
Blogger poqe said...

Aici e ca in 12 Angry Men :)

6:55 p.m.  
Anonymous Anonim said...

"compozitorul" a recunoscut la un moment dat ca s-a inspirat de la un cantec al galeriei de fotbal liverpool. Deci care pe care au copiat?

12:21 p.m.  
Blogger textier said...

nu stiu, croco.
fii mai explicit, te rog. e vorba de george grigoriu? a discutat topicul asta in presa?
incerc sa deslusesc rindurile tale sibilinice astfel: ca sa evite acuzatia de plagiat, gg ar fi declarat ca s-a inspirat din folclor, si astfel ar fi sugerat ca sursa un vag melos liverpoolitan... care (se subintelege) i-ar fi inspirat si pe beatles.
(pentru cine nu stie: daca preiei cintece populare, precum "la cucaracha" sau "la bamba", esti scutit de drepturi de autor.)
daca asta ai vrut sa spui, spune-o clar, nu ne lasa in bezna.

7:12 a.m.  
Blogger Florin Lung said...

Heh, imi aduceti aminte de documentarul de pe Viva in care erau comparate inceputul piesei "Don't look back in Anger" de la Oasis cu celebra "Imagine" a lui Lennon.
Io zic asa, ca a fost doar o (ne)fericita coincidentza, zau asa...

2:33 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Wow! At last I got a web site from where I be capable of really get valuable information concerning my
study and knowledge.

My web site laser cellulite treatment

6:17 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home