textier: Sarmalele Reci - Telefonul nu mai sună

26 august 2007

Sarmalele Reci - Telefonul nu mai sună

Dedicaţie lui Umriss şi oricui îi place.
Cîntec şi filmare din 1999.
Clip de promovare a Răpirii din serai, album scos la MediaPro.
Scenariu: Radu Nicolae. Regie: Bogdan Albu. Imagine: Viorel Sergovici.
Cel mai difuzat clip al anului (cu precădere pe ProTV), graţie (şi) sponsorului Stollwerk.
Producătorii voiau clip pentru cîntecul Blonda din blocul meu, pe motiv că ilustrează mai bine profilul punk-rock, atribuit pe atunci trupei. Ciocolatierii nemţi au făcut însă altă alegere...
În clip mai apar, pe lîngă Zoltan Andras (voce, clape) şi Emil Viciu (chitară), şi membrii de atunci ai trupei: Mihai Iordache, Adrian Borţun şi Andrei Bărbulescu. (Ultimii doi repetau pe ascuns cu Dan Teodorescu, pentru lansarea Taxi-ului. Destul de păgubos pentru un ansamblu de muzicieni care nu e tocmai Filarmonica de Stat, să-l poţi căpuşa cît vrei... Doar un mini-turneu în Anglia al "fraierilor" de la Sarmalele Reci i-a mai motivat un pic pe cei care aveau să devină 1/2 din Taxi.)
În clip mai apar şi doi membri ai ansamblului de corzi, dintre care violonista Xenia Grigore a rămas o colaboratoare preţioasă a Sarmalelor.
Cîntecul a fost preluat, printre alţii, de Alexandru Andrieş (în albumul Cîntece de-a gata), regretata Laura Stoica şi Loredana Groza (ultima, în duet cu Zoltan).
Am muncit la textul ăsta cel mai mult. Muzica e a lui Zoltan. Am finisat ultima variantă a versurilor noaptea (aproape dimineaţa), cu cîteva ore înainte de imprimarea vocii, dictîndu-i-o lui Zoli la telefon (şi aşteptîndu-mă să mai aibă obiecţii... slavă Cerului, de data aceea n-a avut). Bravura e a lui, care, după o noapte extenuantă, a tras la studio o mare voce...
Ultimele negocieri s-au purtat la chiar ultimele versuri, unde sînt evocate cele 5 simţuri (care concură la recuperarea cvasi-fizică a iubitei,... expresie a forţei dragostei etc.):

Ţi-aminteşti îmbrăţişarea

glasul, gustul şi parfumul,
închizi ochii şi-ţi apare EA...

Textul conţine un dezacord la refren: "erai doar tu şi ea". Corect ar fi fost "eraŢI doar tu şi ea", dar ar fi sunat rău, supărător, chiar nefiresc. Aşa că mi-am asumat această licenţă...
(textul cîntecului e postat pe YouTube şi pe sarmalelereci.ro )

Etichete:

6 Comments:

Blogger Red said...

o doamne. tin minte ca eram mic si vedeam mai mereu clipul pe pro. pe langa faptul ca asta mi se parea o inovatie, datorita varstei si fiindca restul televiziunilor nu obisnuiau sa difuzeze clipuri muzicale, ma fermecau imaginile alea alb negru cu andras tuns periuta si bagand vocea aia dementiala. crescand si intelegand mai mult, mi-am zis ca duzii din trupa tre sa fie super geniali, cu asa versuri. noroc cu vaca din 2003 ca m-am dezmeticit, si eu, citind brosura discului. acum am o ocazie buna, dar ma gandesc cam cata relevanta ar mai avea felicitarile mele dupa ce piesa a fost apreciata aproape peste tot. asa ca, multumesc!

a, si un prieten spunea acum 2 ani despre "in vis mereu ti-apare" ca ar fi putin falsat. crezi?

8:49 p.m.  
Blogger textier said...

multumesc, red. nici o vorba buna nu prisoseste: asta e hrana noastra.
imi pare bine ca un cintec vechi al sr mai stirneste inca dezbateri... dar eu banuiesc ce soi de circotas e amicul tau...
draga red, eu te stiu ca asculti britpop, indie rock etc. deci stii ca falsetul este acolo la ei un procedeu stilistic f. fructificat si f. expresiv.
numai la noi, daca incerci falsetto, vin dasteptii astia si te arata cu degetul ca nu stii sa faci ca minculescu etc.
zi-mi si mie: ce ar face trupe precum clap your hands... in romania?
sint cintece ca "sprit de vara" unde zoli ar fi vrut sa utilizeze falseturi si mai flagrante... evident controlat, cu functie expresiva. dar s-a abtinut... tocmai din cauza dasteptilor astora care ii masoara cu diapazonul fiecare nota.

9:52 p.m.  
Blogger Red said...

chestia a fost spusa senin, nu neaparat cu ton malitios.. de altfel el fiind adept al sarmalelor. e clar ca treaba are farmecul ei, piesa e ireprosabila. doar ca la momentul ala ma marcase nitel, eu nepunandu-mi problema ca notele false ar putea contribui la o piesa buna. in multe cazuri formatiile bune din afara nu beneficiaza de vocali la fel de bine pregatiti. nu stiu daca jumate din trupele care-mi plac au parte de voci cel putin la fel de bune ca a lui zoltan.
dar era doar un amanunt :)

1:41 a.m.  
Blogger textier said...

scuze ţie şi prietenului tău.
am căpătat în timp puncte nevralgice, îţi dai seama...
ce-i drept, telefonul... e un cîntec care cam solicită ambitusul.

2:42 p.m.  
Blogger Madalina said...

Mulţumesc frumos pentru dedicaţie.

6:10 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Iubesc cantecul asta, desi n-am avut niciodata curiozitatea sa aflu cine i-a scris versurile. Se pare ca unele lucruri vin catre noi si daca nu le cautam.
Multumesc :)

11:02 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home