textier: Alt slogan-pălitură din ţara alivencilor

17 aprilie 2006

Alt slogan-pălitură din ţara alivencilor




Cu privirea-n pămînt şi mîna dreaptă la inimă recunosc: Adi Mironescu are supremaţia culesului de trandafiri publicitari de la Moldova. (Dacă tot îi are zilnic sub nas... )
Lui Adi îi datorez suculentul exemplu de faţă. Straşnicul slogan "păli-v-ar foamea" al bestialei pizzerii ieşene pare să devanseze pălitura firmei buzoiene de catering. După ce m-am dezmeticit din euforia, vecină cu sindromul Stendhal, provocată de vederea atîtor perle comunicaţionale la un loc ("mopseria", strigături carnavaleşti tip "arde-frige", grafică şi poze stridente, pizza cu mînuţe şi ochişori, arcada în "M" ca la McDonald's etc.), îmi trag sufletul şi încerc o teoretizare.
Pălitura ieşeană pare să-mi dea binişor îndărăt ceasul întîietăţii în materie de slogane la optativ. Acuma. Optativul este un mod verbal folosit în româna colocvială în urări sau înjurături, aprecieri sau afurisenii (pupa-ţi-aş, bătu-te-ar, vedea-te-aş, mînca-te-ar, lua-mi-ai... etc.). Utilizarea lui în publicitate e o îndrăzneală creativă, o breşă în manierismul consumist al textelor aseptice, (ca şi) traduse din engleză, tipice aşa-zisei limbi de plastic. Şi cu atît mai mult, folosirea acestui mod verbal în slogan - gen al brevilocvenţei rezervat predilect definiţiilor cu fason nobiliar, tocmai datorită logicii corporatiste (de inspiraţie heraldică) în care funcţionează.
Româneşte pentru români, aşadar. Folcloric şi tîrgoveţesc pentru piaţa românească, pentru publicul ieşean încă nealienat, trăind, respirînd şi consumînd în plină tradiţie a iarmaroacelor.
Bănuiesc în spate un investitor italian...

Etichete: ,

4 Comments:

Anonymous Anonim said...

Moldoveanul soseste cu întîrziere la împartirea darurilor, iar Dumnezeu îi spune amarît:
- Îmi pare rau de tine, nu mi-a mai ramas decît frumusetea si prostia, fiule, ce sa-ti fac? Alege-ti.
- Apoi, Doamne, frumusetea-i trecatoare

7:05 p.m.  
Anonymous Anonim said...

anonimul e porc, din punctul meu de vedere. nu de alta, da' are prejudecati de om batut in cap.
apropo de slogan, e vechi de ani de zile. pe mine m-a amuzat cind l-am vazut prima oara. chiar mi se pare reusit.

8:13 p.m.  
Blogger Adrian Mironescu said...

Buna. Subscriu la ce a spus Subiectiv.

7:25 a.m.  
Blogger Claudiu said...

Investitoru' e moldovean, din Iasi. Intre timp si'a consolidat afacerea, cu o locatie intr-un centru comercial. Pali-v-ar foamea! functioneaza. Desi, dupa gustul meu, nu este o pizza foarte buna.

5:01 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home